Přechody

Italové hodnotili přechody v centru prahy

12.01.11

Zatímco v minulých letech patřily přechody v Praze při testu, který už řadu let ve významných městech Evropy dělají italští odborníci, do průměru, v posledním hodnocení dopadly velmi špatně.

Přechod, který je v pražské čtvrti Smíchov na Arbesově náměstí u ulice Presslova dokonce skončil mezi deseti nejhůře hodnocenými v Evropě z celkových 270 v osmnácti městech.

Více nevyhovujících přechodů odborníci nalezli pouze na Balkánském poloostrově - v Bělehradě, Splitu a Lublani. V celkovém hodnocení (za loňský rok) skončila Praha 15. Za ní už byly jen španělské Malaga a Valencie a úplně nejhorší byl již zmiňovaný Bělehrad.

Testuje se pomocí laseru a stopek

Italové si přechody vytipovali sami z fotografických map jednotlivých lokalit. Zkoumali přechody na Václavském náměstí a jeho okolí, na Smíchově a také v Josefově. Ten se ale pak v konečných výsledcích neobjevil.

“Zajímá nás mnoho aspektů. Pokud je přechod vybaven světelnou signalizací, tak to, jak dlouho svítí pro chodce zelená, zda je chodník v místě přechodu dostatečně široký, aby ti, kdo chtějí přejít mohli při čekáni na zelenou stát dostatečně daleko od vozovky, zda výhled chodců na projíždějící automobily něco neomezuje, a tak dále,” vysvětlovala během testu vedoucí italského týmu Elke Schmettowá.

Protože jde vlastně o spotřebitelský test, nepotřebují experti k průzkumu přechodu žádnou složitou techniku. Využívají vlastně jen fotoaparát, laserový měřič vzdálenosti a stopky. Pak ještě také tužku, kterou zjištěné údaje zapisují do poměrně složitě vyhlížejících formulářů. “Formuláře pro testy se v průběhu let vyvíjely a je to naše knowhow,” říká Schmettowá.

Test přechodů Smíchov

Přechod na Arbesově náměstí dostal ze čtyř hodnocených oblastí (řešení přechodu, viditelnost ve dne, viditelnost v noci a přístupnost pro postižené) třikrát negativní hodnocení, z toho viditelnost ve dne jako úplně nejhorší. Pouze přístupnost pro postižené byla hodnocena jako vyhovující.
Na přijíždějící auta chodec nevidí

Přechod jsme si sami vyzkoušeli na počátku ledna. Italští experti měli jednoznačně pravdu v otázce rozhledu chodců. Z obou stran je nutné nejprve na přechod vstoupit a ujít několik metrů než vůbec člověk může vidět, zda se proti němu (naštěstí pouze z jedné strany, protože přechod je v jednosměrce) neblíží nějaké vozidlo. Přechod není opatřen světelnou signalizací.

Mluvčí pražské technické správy komunikací Tomáš Mrázek, kterého Aktuálně.cz požádalo o komentář k výsledkům testu, uvedl, že špatné řešení přechodu je zodpovědným lidem známo.

“V roce 2009 byl zpracován na objednávku TSK hl. m. Prahy projektanty Sinpps s.r.o. návrh dopravně bezpečnostních úprav této lokality. Vzhledem ke komplikovanosti a tím vysokým finančním nákladům na realizaci navrženého řešení zatím nebyla navržená úprava provedena. Je však nutné dodat, že v dané lokalitě nedošlo v období let 2007 - 2009 k žádné dopravní nehodě s účastí chodce. V r. 2009 zde došlo pouze ke 2 dopravním nehodám s hmotnou škodou,” sdělil Mrázek.

Přechodů je moc a peněz málo

Mrázek také ve svém stanovisku vysvětlil, že v současné době je v Praze takzvanou “zebrou” označeno téměř 10 000 přechodů a velká část přechodů převážně v centrální části města zde v nezměněné podobě existuje již desítky let. Odpovídají tedy požadavkům tehdejší doby, kdy samozřejmě byl i jiný provoz v ulicích než je dnes. Zdůraznil, že odborníci v rámci Eurotestu hodnotili pouze 27 přechodů v malých lokalitách centrální oblasti Prahy (tedy necelé 0,3 procenta přechodů) a velká většina byla hodnocena dobře.

Ročně má Praha na úpravy přechodů peníze v řádu několika desítek milionů korun. To stačí na úpravu jen několika desítek přechodů. “Například v období posledních 3 let bylo každý rok nově realizováno v rámci akce BESIP nasvícení přibližně 30 vjezdových úseků vozovek u přechodů a řádově desítky stavebních úprav zaměřených na zlepšení podmínek pro přecházení chodců,” dodal Mrázek.

Redakce aktualne.cz se hodlá problematice nebezpečných přechodů věnovat i nadále. Pokud ve svém okolí víte o nějakém nebezpečném přechodu pro chodce, zašlete na e-mailovou adresu jeho fotografii s popisem umístění. 

odkaz na článek: auto.aktualne.centrum.cz

Pražské matky prezentovaly projekt pro ZŠ Lupáčova

21.11.10

19.11. prezentovaly technickou dokumentaci pro řešení dopravní situace v okolí ZŠ Lupáčova. Stalo se tak v den prvního výročí tragické nehody Aničky, která byla žačkou této školy. Na prezentaci se nedostavil nikdo z radnice P3.

Policisté srazili dva chodce na přechodu

21.11.10

Se středně těžkými zraněními odvezli v sobotu pražští záchranáři do nemocnice dvojici starších manželů, kterou dopoledne v centru metropole srazilo houkající policejní auto s blikajícími majáky. K neštěstí došlo půl druhé hodiny před polednem u přechodu před Vinohradským divadlem na náměstí Míru.

„Policisté místního oddělení byli operačním důstojníkem vysláni k aktuálnímu případu. Podle předběžného šetření řidič policejního vozu v jedné chvíli nezvládl řízení, na vlhké vozovce dostal smyk a střetl se tak s manželským párem, který právě vstupoval z přechodu pro chodce na chodník,“ shrnula poznatky o okolnostech havárie Eva Miklíková z ředitelství pražské policie. Do přecházejících penzistů, 73leté ženy a o dva roky staršího muže, kteří právě vstupovali na chodník, nabouralo policejní auto přední částí. Na chodníku také srazilo dopravní značku označující přechod.

Rok od smrtelné nehody

18.11.10

19. listopadu 2010 uběhl rok od zbytečné smrti osmileté školačky Anežky, kterou na místě zabilo nákladní auto při její cestě ze školy domů. Vozidlo odbočovalo z Prokopovy ulice na stavbu garáží do Rokycanovy ulice a děvčátko srazilo přímo na přechodu pro chodce. Anežce nepomohlo ani to, že přecházela na zelenou. Přesto, že v bezprostředním okolí této nebezpečné křižovatky byly letos sraženy auty dvě další děti, nedošlo za celý rok usilovného snažení otce Anežky i našeho občanského sdružení k žádné stavební změně nebo změně v dopravním značení.

Bezpečnost chodců v Česku

Anežka toužila po samostatnosti. Ve třetí třídě si na svých rodičích vydobila, že bude chodit do školy i domů pěšky sama. Cesta jí zabrala pár minut. Byla hrdá na důvěru svých rodičů i na to, že tím pomáhá mamince, která pečovala o malého bratříčka. Asi po 14 dnech měla Anežka několik minut zpoždění, matka jí proto v obavách vyběhla naproti. Nestačila se s ní však ani rozloučit. Spatřila ji bezmocně ležet na silnici, když se jí záchranáři pokoušeli marně oživit. Tak skončil kratičký život nadějné a rodiči se vší odpovědností vychovávané školačky.
V Praze šlo v roce 2009 o jediný případ smrtelného následku střetu automobilu s dítětem, ale podle našeho názoru k němu nemuselo vůbec dojít. Kdyby radnice Prahy 3 i Odbor dopravy věnovaly bezpečnosti dětí a chodců obecně více pozornosti. Statistiky jasně ukazují, že jim oproti roku 2000, kdy vešel v platnost zákon o provozu na pozemních komunikacích a v něm paragraf o přednosti chodců na přechodech, hrozí stejné nebezpečí. V určitém ohledu se nebezpečí dokonce zvyšuje. Nehod s chodci na přechodech ve srovnání s rokem 2000 neubylo právě tak, jako počet následků těchto nehod. Podíl nehod s vážnými následky, k nimž dojde na komunikacích v obcích a městech ve srovnání s extravilánem dokonce stoupá.
Loni zemřelo podle evropských statistik na silnicích v ČR celkem 215 chodců, z toho dětských chodců 25. Evropské statistiky také vypovídají o tom, kolikrát jsou naše silnice nebezpečnější, než ve starých členských zemí EU. V přepočtu na milion obyvatel u nás zemře až čtyřikrát více chodcůnež v EU. Pěší cesty ve městech a obcích jsou tedy v ČR ve skutečnosti stejně nebezpečné jako před deseti lety (zatímco většina jiných ukazatelů dopravní bezpečnosti se jinak výrazně zlepšila) a až čtyřikrát nebezpečnější ve srovnání s vyspělou Evropou. Tento nepříznivý vývoj je jednak důsledkem nízkých investic do pěší infrastruktury, ale zejména notorickým nezájmem občanů – řidičů a tím pádem i politiků o bezpečnost nejzranitelnějších účastníků provozu (cyklisté, chodci, lidé s omezenou mobilitou, děti, senioři atp.).

Koho zajímají potřeby dětí?

K opravdovým změnám k přístupu vůči nejslabším dochází hluboko v nitru pozůstalých. Ostatní občané, úřady i politici zůstávají neteční, dokud se jim nepřihodí něco podobného. Ve snaze vyrovnat se se ztrátou své dcery, se otec Anežky, americký občan Bradley Walker bezprostředně po tragédii rozhodl, že pomůže zlepšit dopravní situaci nejen pro děti v okolí školy, ale pro i všechny chodce v městské části Praha 3. Na tiskové besedě prohlásil, že pokud se mu podaří zachránit život jediného dítěte, smrt Anežky nebude považovat za zbytečnou a vyzval veřejnost, aby každý na svém pracovním místě, v soukromém životě i v každé profesi přijal osobní odpovědnost za bezpečný a samostatný pohyb dětí po městě. Osobně navštívil starostku Prahy 3 Milenu Kozumplíkovou, radního pro dopravu Zdenka Lochmana, úředníka Jeronýma Janíčka pověřeného jednat s panem Walkerem a kontaktoval i občanská sdružení Pražské matky, Oživení a Kauza3. Několikrát s radnicí i s odborem dopravy na Praze 3 jednal, navrhoval různá řešení známá ze zahraničí, inicioval založení pracovní
skupiny, která měla usilovat o zlepšení podmínek pro chodce na Praze 3. Po necelém roce však dvojice nešťastných amerických rodičů i s malým synkem opustila znechucené Žižkov, který byl jejich druhým domovem a kde se jim narodily dvě děti. Odstěhovali se jinam. Vídat několikrát za den místo, kde jejich dcera přišla o život, se pro ně stalo nesnesitelné právě tak jako sledovat nečinnost žižkovské radnice i úřadu a jejich nezájem o bezpečnost dět a chodců obecně.

Jak to vidí angažovaní občané a občanská sdružení

Naprostý nezájem žižkovské radnice pro snahy zodpovědných občanů zajistit dětem samostatný a bezpečný pohyb po městě je šokující i pro nás. O.s. Pražské matky spolu s živením na Praze 3 zorganizovaly projekty Bezpečných cest do školy (více na http://www.prazskematky.cz) již na čtyřech školách a v rodinném a kulturní centru nová trijka. Během nichž děti, respektive rodiče identifikovali nebezpečná místa a spolu s odborníky hledaly řešení nebezpečné dopravní situace. Z vlastní zkušenosti tedy víme, že podmínky pro chodce jsou tu ve srovnání s některými jinými městskými částmi nepříznivé. Například ve srovnání se sousedící městskou částí Praha 2 je zde mnohem méně vyznačených přechodů, téměř žádná opatření zklidňující dopravu a nepatrné množství uskutečněných návrhů vzniklých v rámci projektů Bezpečných cest do školy. Zatímco na Vinohradech počítáme uskutečněné stavební úpravy v okolí škol na desítky, na Praze 3 se neuskutečnilo jediné stavební opatření navrhované v rámci těchto projektů. Také občanská iniciativa http://www.prechody.cz, mapující na
svých webových stránkách nebezpečná místa pro chodce, má se spoluprací (spíše nespoluprací) se svou radnicí špatné zkušenosti. Utrpení, kterým musejí rodiny obětí dopravních nehod procházet, je asi nesdělitelné a nikdo je nedokáže zmírnit. „Naprostou beznaděj však ve mně vyvolává skutečnost, že žádná osoba ani instituce, která má pravomoc rozhodovat o dopravní bezpečnosti, nenašla v sobě dostatek odpovědnosti, odhodlání, nebo zájmu o děti, aby se snažila účinně bránit dalšímu neštěstí, které se stalo moji dceři a mojí rodině.“ říká otec Anežky, Bradley Walker a dodává: „Uplynulo celých dlouhých 365 dní ode dne, kdy náklaďák Anežku srazil, aniž by se něco změnilo na nebezpečné křižovatce, nebo jinde v okolí školy. Nikdo také nevydal konkrétní rozhodnutí, které by něco změnilo do budoucnosti, postoj radnice k potřebám dětí zůstává stejně netečný.“
Zadání vedení radnice pro odbor dopravy vždy bylo, že právo řidičů na rychlý a plynulý průjezd hustě obydleným centrem má vyšší prioritu, než právo dětí na bezpečnou a samostatnou cestu do školy. Dokud politikové nebudou přikládat vyšší důležitost bezpečnosti dětí a nejslabších z nás, děti na silnicích budou nadále umírat.

V Praze dne 19.11.2010

Zpracovala

Jarmila Johnová
o.s. Pražské matky

Aketa u školek

15.10.10

Anketu s rodiči provedli dobrovolníci u jedenásti školek na Praze 3. Celkem rodiče, kteří vodí děti do školek pěšky, vyplnili 300 mapek okolí školky s přechody, které nejčastěji používají.

Cílem ankety, kterou jsem měl tu čest organizovat, bylo zjistit v okolí každé školky nejčastěji používané, špatně označené, nebo chybějící přechody. Zpracované výsledky dobrovolníci z řad rodičů, členové občanských sdružení a Strany zelených prezentovali veřejnosti celkem čtyřikrát ve výstavním stanu na náměstí Jiřího z Poděbrad. Ohlas byl mimořádný. 

Statistika za devět měsíců

15.10.10

Za prvních devět měsíců letošního roku zemřelo na českých silnicích 543 lidí. Počet obětí dopravních nehod je tak zatím nejnižší za posledních 21 let. Oproti loňsku zahynulo při haváriích od ledna do září o 59 lidí méně, řekl dnes novinářům Josef Tesařík z policejního prezidia.

Policisté letos dosud vyšetřovali 55 550 nehod, loni jich ve stejném období zaznamenali o 986 méně. Téměř 2 200 lidí se při kolizích těžce zranilo, lehká zranění pak utrpělo zhruba 16 400 osob. Opilí řidiči zavinili 3 753 nehod, při kterých zahynulo 66 lidí.

Zatím nejtragičtějším měsícem letošního roku byl červenec, kdy si havárie vyžádaly 104 obětí. Nejbezpečnějším měsícem byl únor se 30 mrtvými. V září zemřelo na silnicích 75 lidí, což je o tři více než v loňském devátém měsíci.

Nejtragičtějším rokem od roku 1990 byl pro období od ledna do září rok 1997. Při nehodách tehdy zahynulo 1026 osob.

Anketa: přechody u mateřských školek na Praze 3

13.09.10

Dobrovolníci vyplňovali dnes ráno s rodiči před mateřskými školkami do anketních map problematické přechody. Akce s anketou proběhla úspěšně před dvanácti školkami. Výsledky ankety budou představeny veřejnosti 23. 9. na náměstí Jiřího z Poděbrad. Informace slouží ke zmapování bezpečnostní situace na přechodech a budou zpracovány a předány na Odbor dopravy MČ Praha 3 se žádostí o úpravy problematických míst. 

Statistika za polovinu roku 2010

07.09.10

Praha od ledna do června 2010:
9 tisíc dopravních nehod zaviněných řidiči, tedy o 2 200 nehod více než v roce 2009. Tisíc lidí zraněno a 12 zemřelo. Jedním z nejčastějších míst autonehod bývají přechody u škol. 

Srazil chlapce

26.08.10

Jen nedaleko od nově otevřených podzemních garáží na křižovatce Jeseniova Rokycanova srazil včera dopoledne motorkář chlapce. Chapec byl zraněn a odvezen na dětskou chirurgii do Thomajerovy nemocnice v Krči. Při výstavbě garáží v roce 2009 srazilo a zabilo nákladní auto s materiálem pro stavbu jiné dítě, osmiletou Anežku. 

Italští odborníci opět zkoumají pražské přechody

15.07.10

Tým odborníků z italského autoklubu ACI zkoumá tento týden bezpečnost prařských přechodů pro chodce. Vloni při obdobném testu tuzemské hlavní město příliš neuspělo. Z 31 evropských měst byla Praha 8. nejhorší. Sice žádný z přechodů nepatřil mezi ty vyloženě nebepečné, ale ani nepatřil k nejlepším. Vůbec nejlepší přechod nalezli vloni v Bratislavě.

Letos se průzkum dělá v 18 městech, které odborníci prozkoumají během tří měsíců. V Praze experti spolupracují s odborníky z tuzemského autoklubu ÚAMK. “Vyžádali si sice návrhy na prozkoumání některých přechodů od pražské technické správy komunikací, ale konečný výběr si i na základě fotografických map dělali sami,” vysvětluje Libor Kousal, který Italy v Praze doprovází.

V každém městě si vyberou 3 různé lokality s různým stupněm intenzity dopravy a pohybu chodců. Celkem důsledně prozkoumají ve městě přibližně 15 přechodů. Kromě Smíchova se chystají prozkoumat ještě přechody v oblasti Václavského náměstí a okolí a také na pražském Starém městě. Chystají se také například na extrémně frekventovaný přechod na severojižní magistrále před Národním muzeem.

Zajímá nás mnoho aspektů. Pokud je přechod vybaven světelnou signalizací, tak to, jak dlouho svítí pro chodce zelená, zda je chodník v místě přechodu dostatečně široký, aby ti, kdo chtějí přejít mohli při čekáni na zelenou stát dostatečně daleko od vozovky, zda výhled chodců na projíždějící automobily něco neomezuje, a tak dále,” vysvětluje vedoucí italského týmu Elke Schmettowá.

Podle toho, jak se odborníci během testování tvářili, se zdá, že tento přechod nedopadne v testu úplně nejhůře. Je totiž vybaven světelnou signalizací, je umístěn na jednosměrce, takže chodci mají poměrně snadný přehled o provozu, má nájezdové rampy pro vozíčkáře a dokonce i vodící pruhy pro slepce. Přesto by například čára, která vymezuje autům, kde mají před přechodem zastavit, měla být dále od zebry.

“Vloni se nám nepodařilo získat kompletní výsledky pražských přechodů a předat je Technické správě komunikací. Letos se to snad podaří, tak aby se mohla navrhnout patřičná opatření pro zlepšení. Navíc se v rámci ÚAMK budeme snažit dělat i vlastní testy nejen v Praze,” uvedl Kousal.

Opilec zabíjel

04.07.10

3.7. přišla v centru Brna o život osmačtyřicetiletá chodkyně.Na tramvajovém ostrůvku ji srazil opilý dvaadvacetiletý mladík, který nevlastní řidičské oprávnění. Těžce také zranil patnáctiletou dívku.

Tragický začátek prázdnin

04.07.10

První prázdninový víkend byl letos na silnicích tragický. Od pátku zahynulo při dopravních nehodách 17 lidí, osm zemřelo v pátek, sedm v sobotu, dva lidé zahynuli v neděli. Policisté označují konec školního roku a začátek prázdnin za jedno z nejrizikovějších období na silnicích.
Devět mrtvých za sobotu a neděli zaznamenali policisté také o uplynulém víkendu, v počtu smrtelných dopravních nehod jsou to dva nejhorší víkendy v letošním roce. Také pátek s osmi mrtvými má smutný primát, je to nejvíce obětí v jednom dni od začátku roku.
V posledních deseti letech zaznamenaly statistiky nejhorší začátek prázdnin v roce 2001, kdy za sobotu a neděli zemřelo 21 lidí, naopak v roce 2006 jen dva lidé. Odborníci tak výrazný pokles přičítají tomu, že právě první prázdninovou sobotu v roce 2006 začal platit nový silniční zákon a řidiči obávající se ztráty bodů jezdili mnohem opatrněji než jindy. 

Řidič srazil na přechodu kočárek

04.06.10

Osobní automobil narazil 3.6. dopoledne v Praze 6 na přechodu pro chodce do kočárku s dítětem. Nehoda se stala na křižovatce Bělohorské a Tomanovy ulice. Dítě utrpělo lehčí zranění. První pomoc dítěti poskytla zdravotní sestra ze sanitky, která projížděla kolem. 

Řidička ujela

04.06.10

Na přechodu pro chodce porazila svým autem 1.6. sedmatřicetiletá řidička malého chlapce. Nehoda se stala na přechodu pro chodce v Počernické ulici v Praze 10. Svědci nehody uvedli, že řidička od nehody odjela. Chlapec má zlomenou nohu. 

Matku s dětmi srazil řidič na přechodu ve Slezské

16.05.10

Neštěstí se odehrálo 11.5. před 09:00 na křižovatce Slezské a Libické ulice. Žena přecházela přes přechod pro chodce, před sebou tlačila kočárek a za ruku vedla pětiletou holčičku. V tu chvíli je srazil řidič vozu Volkswagen Passat, který projížděl směrem k Vinohradské ulici.

Matce, která byla s kočárkem uprostřed přechodu kočárek náraz vytrhl z rukou. Chlapec z kočárku vypadl a ocitl se mezi předními koly vozu. Řidič nezastavil, chlapce přejel a prázdný kočárek tlačil dalších patnáct metrů než se rozhodl zastavit. 

“Nejhůře nehodu odnesl chlapeček v kočárku, který byl pod přední částí vozidla,” sdělila Miklíková. Tříletý chlapec podle mluvčí záchranky utrpěl vícečetná vážná poranění. “Ve stavu umělého spánku byl předán do krčské nemocnice,” řekla Ernestová. Matka utrpěla šok, holčička vyvázla jen s lehkým zranění. Řidič před jízdou alkohol nepil. Policisté případ i nadále vyšetřují

Při dopravních nehodách v Praze se ráno zranily ještě další dvě děti. V Zenklově ulici v Praze 8 srazila kolem 07:00 tramvaj jedenáctiletého chlapce. Zranění dítěte, které podle policie přecházelo na červenou, jsou jen lehká. O hodinu později srazilo šestnáctiletého mladíka auto v Nuselské ulici v Praze 4. Policejní mluvčí Miklíková řekla, že chlapec vběhl do ulice zpoza zaparkovaného auta. Řidička ho se zhmožděninou na ruce odvezla k ošetření do nemocnice.

Strana 3 z 8 stránek. « Prvn  <  1 2 3 4 5 >  Posledn »